پرسه‌زن

پلی‌استیشن: معامله Bungie مربوط به بازی‌های live-service چند پلتفرمی است

0
(0)

متن حاضر ترجمه یادداشت GamesIndustry.biz پیرامون خرید Bungie توسط سونی است که شامل گفتگوهایی از جیم رایان(Jim Ryan) مدیر عامل بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی[1] و پیت پارسونز(Pete Parsons) مدیر عامل Bungie  است که در ادامه می‌آيد.

خرید Bungie توسط پلی‌استیشن ممکن است منجر به بازی‌های انحصاری برای PS5 نشود، اما به صاحب پلتفرم اجازه می‌دهد تا توانایی خود در ساخت بازی‌های آنلاین و live-service در پلتفرم‌های مختلف را به میزان قابل توجهی سرعت بخشد.

جیم رایان مدیر عامل بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی در مصاحبه‌ای با GamesIndustry.biz می‌گوید که بازی Destiny 2 و بازی‌های آینده Bungie هم‌چنان بر روی پلتفرم‌های دیگر از جمله کنسول‌های رقیب منتشر خواهند شد. مزیت‌هایی که Bungie سونی ارائه می‌دهد توانایی آن در ساخت بازی‌های آنلاین عظیم، چند پلتفرمی (multiplatform) و live-service است؛ چیزی که سونی مشتاق یادگیری آن است.

«اولین چیزی که باید به صراحت گفت این است که Bungie یک استودیو و ناشر مستقل و چند پلتفرمی باقی خواهد ماند. من و پیت (Pete Parsons، مدیرعامل Bungie) در ماه‌های اخیر در مورد چیزهای زیادی صحبت کرده‌ایم، و این یکی از اولین و در واقع آسان‌ترین و سرراست‌ترین نتایجی بود که رسیدیم. همه می‌خواهند که جامعه بسیار بزرگ Destiny 2، در هر پلتفرمی که هستند، بتوانند هم‌چنان از تجربه Destiny 2  لذت ببرند. این رویکرد در محصولات آینده Bungie نیز اعمال خواهد شد و این امری بی‌چون و چراست.»

«Bungie به طور مستقل در سازمان سرگرمی‌های تعاملی سونی فعالیت کرده و به انتشار بازی روی پلتفرم‌های دیگر ادامه خواهد داد. ما اهمیت این را می‌دانیم. ما استودیوها را به طور ارگانیک رشد داده ایم، در عین حال در طی سال‌ها تعدادی خرید نیز مانند Naughty Dog، Guerrilla Games، Suckerpunch Productions و اخیراً Insomniac، انجام داده‌ایم. ما درک می‌کنیم که چقدر مهم است که در حالی که با پشتیبانی عالی در مواقع و جایی که نیاز است، آن را تقویت کنیم، به این سازمان‌های بزرگ فضا و استقلال داده شود.»

او ادامه می‌دهد: «من و پیت زمان زیادی را صرف صحبت کردن کرده‌ایم، و از این که چقدر دنیا را شبیه هم می‌بینیم شگفت‌زده شدیم. و این‌که چقدر دو سازمان ما مکمل یک‌دیگر هستند. ما مانند دو تکه جورچین هستیم می‌توانند با هم چفت شوند. این دو می‌توانند بازی‌های بزرگ و فراگیری بسازند که پایانی ندارند. در حالی که قدرت پلی استیشن، همان‌طور که می‌دانید، در بازی‌های تک‌نفره و داستانی غنی از روایت است. استودیوهای ما این بازی‌ها را می‌سازند و آن‌ها از بهترین بازی‌هایی هستند که در هر کجا می‌توانید پیدا کنید.»

«من قبلاً در مورد بزرگ شدن جامعه پلی استیشن و گسترش آن فراتر از قلمرو کنسول‌های تاریخی خود صحبت کرده‌ام. این می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و قطعاً یکی از اصلی‌ترین آن‌ها توانایی ساخت بازی‌های فوق العاده‌ای است که در طول 25 سال گذشته داشته‌ایم تا در مکان‌های مختلف لذت ببریم و به روش‌های مختلف بازی کنیم. ما حرکت به سمت چند پلتفرمی را آغاز کرده‌ایم و شما این را دیده‌اید. ما یک نقشه راه تهاجمی با سرویس‌های زنده (live services) داریم. و فرصتی برای کار کردن با، و به ویژه آموختن از افراد باهوش و با استعداد Bungie داریم… که به طور قابل توجهی به سفری که در آن هستیم، سرعت می بخشد.»

«از نظر فلسفی، خرید Bungie در مورد کشیدن چیزها به دنیای پلی استیشن نیست. این امر در راستای ساختن دنیاهای بزرگ و شگفت‌انگیز جدید با یک‌دیگر است.»

در همین حال، در سمت Bungie، پیت پارسونز به GamesIndustry.biz می‌گوید که سونی توانایی شتاب بخشیدن به برنامه‌های Bungie را که شامل چشم‌انداز انتقال IP‌هایش به رسانه‌های سرگرمی جدید، مانند تلویزیون و فیلم دارد.

«در سال 2016، ما برای خود چشم اندازی برای ایجاد دنیاها و الهام بخشیدن به دوستی‌ها در نظر گرفتیم. ما می‌خواستیم به یکی از شرکت‌های بزرگ سرگرمی جهان تبدیل شویم. و فراتر از آن، تبدیل به مرکز برتری خلاقانه و فنی شویم، به طوری که مهم نیست چه کسی باشید، اهل کجا هستید، چگونه می‌اندیشید[2]، شما می‌توانید حس کنید که می توانید به Bungie بیایید و بهترین کار خود را انجام دهید.»

«اگرچه ما از سال 2013 در Destiny 1 با هم کار می‌کردیم، اما این قابل توجه بود که دیدگاه‌های ما چقدر نزدیک بود.»

«شما نمی توانید دستاوردهای سونی را نبینید، نه فقط به عنوان یک پلتفرم عالی و داشتن برخی از بهترین تیم‌های توسعه در کل جهان، بلکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت های سرگرمی در جهان. ما این فرصت را برای ساختن این تجربیات تعاملی عالی (نه فقط Destiny، بلکه فراتر از آن) که فکر می‌کنیم در آن‌ها خوب هستیم، مغتنم می‌دانیم و حتی قادر به کشف بیش‌تر این دنیاها هستیم.»

اما همه چیز مربوط به گسترش برندهایشان به رسانه‌های دیگر نیست.

«سونی در دهه گذشته بسیار بخشنده بوده است تا به ما بینش اولیه را در مورد پلتفرم‌ها، فناوری‌ها و بازی‌های خود ارائه دهد. توانایی کار با رهبران فکری[3] در شبکه سونی باورنکردنی است. ما در حال حاضر با بسیاری از آن‌ها دوست هستیم. وقتی به لیست غول‌هایی که در شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی زندگی می‌کنند فکر می‌کنید… باورنکردنی است. البته فکر می‌کنم که ما نیز چیزی برای ارائه داریم.»

جیم رایان می افزاید: «روال بازی مردم در چند سال گذشته بسیار تغییر کرده است. ما در طول 25 سال گذشته ویژگی‌های شگفت‌انگیزی ایجاد کرده‌ایم، با شخصیت‌هایی که مردم آن‌ها را دوست دارند و در سراسر جهان اسم آن‌ها را به زبان می‌آورند. ارائه فرصتی برای لذت بردن از آن تجربیات به روشی کاملاً متفاوت، چیزی است که ما در مورد آن بسیار هیجان‌زده هستیم. امروز نمی‌توانم وارد جزئیات شوم، اما ما یک نقشه راه واقعاً شگفت‌انگیز در مورد چگونگی انجام آن داریم.»

«من از این حمایت می‌کنم که خودمان کار بازی‌های live-service را انجام دهیم، اما وقتی پتانسیل داشتن شریکی مانند Bungie را داریم که قبلاً آن‌جا بوده، همه این کارها را قبلاً انجام داده، درس‌ها را یاد گرفته و این تیم فوق‌العاده و درخشان را داشته و این پتانسیل را دارد که به ما کمک کند… فکر می‌کنیم می‌توانیم کاری را انجام دهیم که چندین سال طول می‌کشد و زمان درست کردن آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.»

پلی استیشن موضع خود را در مورد مسائل مربوط به محل کار که در سال‌های اخیر به صنعت بازی آسیب رسانده، ابراز کرده است. در مقاله‌ای که اواخر سال گذشته توسط IGN منتشر شد، 26 کارمند Bungie حوادث جنسیت‌گرایی (incidents of sexism)، نژادپرستی، رئیس‌های بدرفتار (abusive bosses) و تبعیض سیستماتیک را در این شرکت گزارش کردند. Bungie عذرخواهی کرد و اقداماتی را برای رسیدگی به این مسائل از قبیل اخراج رؤسای بدرفتار، انجام داده بود. با این وجود، آیا این موضوع در طول خرید باعث نگرانی بود؟

رایان:«این حوزه‌ای است که سونی به طرز باورنکردنی آن را جدی می‌گیرد. ما استانداردهای بسیار بالایی در سراسر سازمان و نیز کسب و کارهایی که با آن‌ها شریک هستیم، در نظر گرفته‌ایم. این چیزی است که من از همان ابتدای گفتگوها به شدت به آن حساس بوده‌ام. و من تحت تأثیر قرار گرفتم و روالی را که Bungie برای سازماندهی و هدایت خود در پیش گرفته است را تحسین می‌کنم. زمینه‌هایی وجود دارد که سونی می تواند از Bungie بیاموزد. بشردوستی یک ارزش اساسی است و فکر می‌کنم که این حاکی از همه چیز است.»

پارسونز می‌افزاید:«ما نسبت به کارهایی که انجام می دهیم و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم به طرز باورنکردنی با یک‌دیگر شفاف بوده‌ایم. ما یک شرکت 30 ساله هستیم و به یادگیری، ساختن و رشد ادامه می‌دهیم. من بسیار افتخار می‌کنم به کارهایی که ما برای ایجاد محیطی پر رونق و فراگیر برای افراد انجام می‌دهیم. و ما به انجام آن ادامه خواهیم داد. ما خواهیم ساخت، یاد می‌گیریم و رشد خواهیم کرد. و فکر می‌کنم چیزهای زیادی برای یادگیری از سونی داریم.»

این قرارداد 3.6 میلیارد دلاری آخرین معامله از رشته خریدهای چند میلیارد دلاری است که تنها در این ماه در صنعت بازی اتفاق افتاده است؛ پس از پیشنهاد خرید Take-Two  به Zynga، و اخباری مبنی بر این‌که مایکروسافت در حال خرید Activision Blizzard است. با این حال، رایان می گوید که خرید Bungie پاسخی به این معاملات نیست.

«این مکالمات چند ماهی در جریان بوده است، و مطمئناً پیش از فعالیتی است که امسال دیده‌ایم. از نقطه نظر ما، این واقعاً کاری است که فکر می‌کنیم برای پلی استیشن مناسب است، و آن‌چه که احساس می‌کنیم کار درستی است که برای بردن پلی استیشن به جاهایی که قبلاً نرفته‌ایم، انجام می‌دهیم.»

پارسونز می‌افزاید:«با وجود استعدادها از فرآیند توسعه گرفته تا نشر، ما یک کسب‌وکار عالی ایجاد کرده‌ایم و توانسته‌ایم مجموعه استعداد خودمان را بسازیم. ما خوب بودیم. ما چشم‌اندازی قوی و محکم داشته و داریم. با این حال، اتفاقی که در این گفتگوها افتاده این است که ما احساس می‌کنیم… چه عالی! اینجا گروهی از افراد هستند که واقعاً ما و چشم‌انداز ما را درک می‌کنند و تقریباً دو روی یک سکه هستیم. آیا این شراکت می‌تواند این چشم‌انداز را تسریع کند؟»

“هم‌چنین، ما کارهای خیر بسیاری انجام می‌دهیم. چگونه می‌توانیم به انجام کارهای خیر برای نیازمندان ادامه دهیم؟ و آن‌چه برای ما هیجان‌انگیز است این است که سونی نه تنها این خواسته و نیاز را درک کرده است که مستقل باشیم، بلکه آن‌ها به چشم‌انداز ما و روشی که ما بر روی چشم‌انداز خود متمرکز شده‌ایم، باور دارند. این‌ها فقط کلمات نیستند؛ آن‌ها این کار را انجام می‌دهند.»

“این صرفاً یک اداغام در صنعت نیست. این‌ها همه به یک چشم انداز مشترک و این‌که چگونه می‌توانیم کارها را با هم بهتر انجام دهیم، مربوط می شود.»

این معامله خرید قابل توجهی از سمت پلی استیشن است. سونی سازمان کوچکی نیست، اما به اندازه برخی از رقبای خود جیب‌های بزرگی ندارد. با این وجود، رایان می‌گوید که کار شرکت در این زمینه تمام نشده است.

او در پایان می‌گوید:«ما باید انتظار بیش‌تری داشته باشیم. ما به هیچ وجه کارمان تمام نشده است. راه درازی با پلی استیشن در پیش داریم. من شخصاً زمان زیادی را با پیت و تیم Bungie می‌گذرانم تا مطمئن شویم همه چیز درست پیش می‌رود و این‌که خودمختاری به معنای خودمختاری است. اما در جاهای دیگر سازمان، اقدامات زیادی هست که بایستی انجام دهیم.»

 

[1] Sony Interactive Entertainment

[2] how you identify

[3] thought leaders

به این مطلب امتیاز بدهید:

0 (0 رأی)

فرستادن دیدگاه

3 × سه =

ما را دنبال کنید

  • eitaa
  • bale
  • rubika
  • gap
  • igap
  • instagram