بازی ندای وظیفه یا همان Call of Duty یک بازی الکترونیک است که پیشرفتهای جدیدی را در ژانر تیراندازی اول شخص[1] به ارمغان آورده و جوایز متعددی را از جایزههای بازی سال در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ و در پی اولین بازی خود در سال ۲۰۰۳ به دست آورده است. ندای وظیفه که توسط شرکت آمریکایی اینفینیتی وارد[2] طراحی و توسط اکتیویژن[3] تولید شده بود، از جنگ جهانی دوم به عنوان محیط بازی استفاده کرد و بازیکنان اجازه داد تا جنگ را از چشم سربازان آمریکایی، شوروی و بریتانیایی ببینند. ندای وظیفه مأموریتهای چالشبرانگیز تکنفره را با یک موتور چندنفره ترکیب کرد تا جان تازهای به ژانری که توسط بزرگان دنیای بازی مانند Doom و Quake ایجاد شده بود، بدهد.
بازی ندای وظیفه به بازیکنان این امکان را میداد تا در قالب بخش کمپین در طول جنگ جهانی دوم پیش بروند یا به شکل گروهی مقابل رقبای واقعی (و نه کامپیوتری) بازی کنند. بخش تکنفره بازی شامل گروهی از متفقین تحت کنترل کامپیوتر بود تا جنگ واقعی را بهتر شبیهسازی کند که در طی آن یک سرباز به جای اینکه همیشه به تنهایی بجنگد، بخشی از یک گروه بزرگ باشد. توانایی بلند کردن و هدفگیری با اسلحه، احیای چند ثانیه آخر زندگی یک همرزم افتاده، و جس واقعی گیجی حاصل از انفجار نزدیک از ویژگیهای قابل توجهی بود که به فاصله گرفتن بازی از رقبای خود کمک کرد.
محبوبیت ندای وظیفه باعث ایجاد چندین دنباله و نسخه افزایشی مانند Call of Duty II، Call of Duty:Finest Hour و Call of Duty III شد. این مجموعه در سال ۲۰۰۷ که Call of Duty 4: Modern Warfare منتشر شد، زمین جدیدی را کشف کرد و به بازیکنان این فرصت را داد که در یک نبرد در آینده بین ایالات متحده، بریتانیا و روسیه غذق شوند. Modern Warfare که در بین بازیکنان و منتقدان موفق بود، پرفروشترین بازی سال ۲۰۰۷ بود و به این سری کمک کرد تا جایگاه خود را در صدر ژانر بازیهای جنگی حفظ کند. دنباله آن، یعنی Call of Duty: Modern Warfare II، رکوردهای صنعت سرگرمی را در پنج روز اول انتشار خود در نوامبر ۲۰۰۹ با فروش جهانی بیش از ۵۵۰ میلیون دلاری به نام خود ثبت کرد. حالت تکنفره بازی دارای یک خط داستانی ضد تروریسم بسیار جذاب بود و حالت چندنفره قوی آن بیش از دو میلیون کاربر را به ایکسباکس لایو کشاند و رکورد یک روزه را برای بازی آنلاین زد. نسخه بعدی این فرنچایز، Call of Duty: Black Ops، در اولین روز انتشار خود در نوامبر ۲۰۱۰ به فروش ۳۶۰ میلیون دلاری رسید و به آسانی تبدیل به بزرگترین افتتاحیه در صنعت سرگرمی در سال شد. این بازی دارای یک داستان تکنفره بود که ریشه در وقایع جنگ سرد داشت و یک حالت چندنفره متعادل و به شدت قابل تنظیم ارائه میکرد. سری Modern Warfare در نوامبر ۲۰۱۱ با بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 به پایان رسید؛ بازی که در پنج روز اول انتشار با فروش ۷۷۵ میلیون دلاری رکوردهای جهانی را شکست.
منبع:
بریتانیکا، صفحه Call of Duty (آخرین ویرایش مطلب در بریتانیکا: ۲۰ آگوست ۲۰۱۲)
پانوشت:
[1] first-person shooter
[2] Infinity Ward
[3] Activision


